Jean-Georges Noverre a "Balett Shakespeare-je"-knt vlt ismertt. Br 150 balettjnek egyike sem maradt rnk, a mvszetre tett
hatsa adta neki a "Balett nagyapja" nevet, ahogy ma is ismerjk. 1754-ben ksztette el els balettjt s 1760-ban kiadta 'Levelek a tncrl' c. knyvt. A knyv sajt elkpzelseit trja fel: br tartalmnak nagy rsze ma mr elfogadott, megrstl valjban egszen a 20. szzad elejig forradalminak szmtott Noverre eltt, a korszak egy kritikusa a kvetkezket mondta: "a tnc a sznmvszet brmely terletn oly' kevss kifejezv vlt, hogy akr bbuk s gpek is knnyedn helyettesthetnk a tncost".
Sokan feltettk mr azt a krdst, hogy mi volt Jean Georges Noverre ideolgijban az, ami annyira forradalminak szmtott. Dorothy Samachson 'Ismerjk meg a balettet' c. knyvbl idzve "A drma bevezetse a balettbe nagymrtkben ksznhet a koreogrfusnak, Jean Georges Noverre-nek, aki 1760-ban megjelentetett egy knyvet, melyben lefektette a balett nhny fontos szablyt s alapelvt. Szmos fejleszts kztt Noverre bevezette a 'pas d'action'-t, a balett trtnetnek kibontakoztatsra hasznlt cselekmny ill. pantomim lpst. Ez s ms jtsok lehetv tettk, hogy szaktsanak az udvari tnc addigi merev szablyaival s hozzjrultak a balett sznmvszeti lehetsgeinek fejldshez. Noverre segtett abban, hogy a balett a szrakozsbl, puszta idtltsbl a 'ballet d'action', vagyis a cselekmny balettjv vljk, ezzel lehetsg nyljon emberi rzsekrl szl trtnetek megjelentsre. Noverre a kosztmk tern is jtsokat rt el s egyben rmutatott arra, hogy a zensznek, a koreogrfusnak s a terveznek egytt kell dolgoznia egy balett ltrejttben. Szmos alapelv, melyeket fektetett le elszr, mg napjainkban is irnyadak."
Noverre gondolatait, legjobban knyvbl vett rszlettel lehet idzni:
"Amikor eldntttem, hogy rok egy olyan mvszetrl, ami tanulmnyaimnak s elmlkedseimnek lland trgyt kpezi, mg alig sejtettem rdekldsem sikert s hatst az irodalmrok s az zls embereinek krben; ugyanakkor ezzel prhuzamosan pp azok kztt, akikrl elssorban mintztam, rosszindulat s ingerlt fogadtatsra tallt."
Noverre prtfogoltja, Dauberval (1742-1806) kt okbl vlt ismertt. Elszr is koreograflta 1786-ban a "La Fille Mal Gardee"-t. Ez volt az els olyan balett, ami az emberek lett dolgozta fel s gy szaktott az addigi mitolgiai balettel. Ez a jelen repertorjnak legrgebbi darabja. Msodsorban nagy hatssal volt Salvatore Vigano plyafutsra. Vigano irnytsa alatt az olasz balett virgkort lte, s halla utn bekvetkezett annak hanyatlsa. Vigano-nak egybknt ms dolgokat is ksznhetnk, tbbek kztt, hogy volt Carlo Blasis tanra.
Noverre-re nagy hatst gyakorolt Marie Salle s a tnc szabadsgrl, valamint az rzelmek fontossgrl alkotott elkpzelsei. gy rezte, a technika maga nem elg egy tncosnak tudsa kiteljesedsre, csak a tnc trtnetnek letre keltsre. A nagyszer Dupr-vel tanult. Mint tncos, a prizsi Opera Comique-ban debtlt 1743-ban. 1744-ben Berlinbe utazott, 1747-ben Dresdenbe, majd 1749-ben Strasburgba, ahol megismerkedett felesgvel, Marguerite Sauveur-rel. Tncolt Mairselles-ben, majd Lyons-ba utazott, ahol Camargo-val lpett fel s megkoreograflta els balettjt. Miutn vgigtncolta egsz Eurpt, Londonban telepedett le, de ekkoriban brmi, ami francia volt, ellenszenves fogadtatsra tallt. Garrick Noverre-t a 'Tnc Shakespear-je'-knt tisztelte. Londonban maradt s titokban balett tanrknt dolgozott. Itt rta meg hres Levelek a Tncrl c. mvt, amit egyidejleg adtak ki Stuttgartban s Lyonsban. Visszatrt Lyonsba, ahol a 'ballett d'action'-rl alkotott elkpzelsei elmozdtottk munkjt. Terii meglehetsen vitatottak voltak. Bcsben minden idk legnagyobb koreogrfusnak s kivl tanrnak tartottk. Vgl Prizsban is elfogadtk a balett mestereknt. lesen szembenllt M. Gardellel s Jean Daubervallal, akik gy gondoltk, G. Vestis visszavonulsa utn megszerezhetik ezt a pozcit. A kinevezs Marie Antoinette befolysnak volt ksznhet, akit mg Bcsben tantott. 1780-ig maradt. A francia forradalom utn Angliba kellett meneklnie. A Londoni Kirlyi Sznhzban nagyszer prost alkotott P. Gardel-lel, Antoine Bournonville-lel s a ksbbiekben Marie Guimard-dal, A. Vestris-sel s Didelot-tal. Halla eltt visszatrt Franciaorszgba s megjelentette a Levelek jabb kiadst. Saint-Germainban halt meg szerny visszavonultsgban. lete sorn tbb mint 150 balettet koreograflt. Br egy balettje sem maradt fenn, terii tovbbra is velnk vannak.
Noverre 'Leveleinek' egyetlen elrhet pldnya a Lincoln Eladmvszetek Kzponti Knyvtrban tallhat.
Noverre egy hibtlan technikban hitt, de hozz kellett szokni, hogy a balett trtnett s cselekmnyt ne gy mozdtsk el, mint a cirkuszi eladk. Swam Lake-et nzve nehz megrtennk, milyen volt a balett Noverre eltt. A tncrl alkotott elkpzelse az volt, hogy egy trtnetet a lehet legkzvetlenebb mdon kell elmondani. Az nevhez ktik a Ballet d'Action-t, br nyilvnval volt, hogy eltte mr msok is megprbltk. Noverre knyvt a pantomim hasznlatnak trgyra alapozta. Arra sztnzte a dszlet- s jelmeztervezket is, hogy ne nyomjk el magt a koreogrfit.
A kvetkezkben nhny gondolat tle:
"Kltszet, festszet s tnc. Uraim, mindez nem ms, mint a gynyr termszet pontos msa - vagy legalbbis annak kellene lennie."
"A balett egy kp, vagy sokkal inkbb kpek sorozata, melyeket a balett trgyt kpez cselekmny kt ssze: a sznpad, mint mindig, maga a vszon, amin a szerz kifejezi elkpzelseit."
Oly' sok pillanatrl beszlve a kvetkezket rta: "Mirt ismeretlenek szmunkra a koreogrfusok nevei? Azrt, mert az effle munka csak egy pillanatig tart."
"A koreogrfusoknak tanulmnyozni kellene a nagy festk kpeit."
"Egy koreogrfus - sz s intelligencia hinyban - a tnc ezen darabjt mechanikusan kezeli s megfosztja azt hatsaitl, mert nem rzi annak lelkt."
"Nhny rosszmj kritikus nem rt eleget a mvszethez ahhoz, hogy brlja azt."
"Egyltaln nem prtolom a rendetlensget s a zavart. Ellenkezleg. Szeretnm, ha a rendetlensgben is megtallnnk a rendszert."
"Nehz olyan koreogrfussal tallkozni, aki valdi rzsek birtokban van."
"Ha (a koreogrfusok) rzelmi ereje gyenge, kifejezkszsgk ppgy az lesz."
"A jl megkomponlt balett egy l kp."
"Egy zseni taln felbortja a szoksos szablyokat s j utakon halad elre, ha azok mvszetnek tkletessghez vezetik."
"Nagyra becslm az emberi gpezet kpessgeit."
"Nem rtem azokat a terveket, melyek nem mutatnak bevezetst, cselekmnyt s tetpontot."
"Ha a sznek tl lnkek s vaktak, megfosztjk a domborm alakjait attl, amit nyjtaniuk kne; nem tnik ki semmi, mert nincs mvszileg megkomponlva semmi."
"A tnc zene nlkl annyi, mint az nekls szavak nlkl."
"Mint mondottam, Uraim, a tnc tl kompliklt, a karok szimmetrikus mozgsa pedig tl egyhang ahhoz, hogy a kpnek sszetettsge, kifejezkszsge s egyszersge legyen; ezrt aztn, ha mvszetnket a valsg tkrben szeretnnk megkzelteni, fordtsunk tbb figyelmet a karokra s kevesebbet a lbakra."
"Amikor valaki szeretne a tnc vilgba lpni, az els szempont mindig a fizikum."
"Ha tbb j mester (tanr) lenne, taln j tanul sem lenne olyan kevs."
"A balettek kompozcija vlemnyem szerint gazdag s klti kpzelert ignyel."
"Mint azt mr tudjk, Uraim, egy ember arca nem ms, mint szenvedlynek tkre, amiben a llek izgalmai s mozdulatai jelennek meg s amiben a nyugalom, lvezet, szomorsg, flelem s remny a msik oldalon jelentkezik."
"Nemes lgkr, kecses alak, bszke testtarts, fensges pillants - ezek alkotjk a tncos larct a komoly stlusban."